3
Miasto położone jest na pograniczu wielu narodów, kultur i religii, stąd jego dziedzictwo jest różnie odczytywane. Grecy znajdują w nim potwierdzenie śladów własnej starej kultury, języka, oraz religii prawosławnej. Albańczycy łączą powstanie Moskopola z narracjami o początku ich państwowości i języka. Rumuni podkreślają pokrewieństwo języka Arumunów z ich własnym, szukając wspólnych początków i próbując traktować dziedzictwo arumuńskie jako część swojej własnej tradycji narodowej. Bułgarzy, Serbowie i Słowianie z Północnej Macedonii doszukują się w jego historii wątków słowiańskich, zwłaszcza w konotacjach religijnych, artystycznych i wpływach pobliskiego Ochrydu na życie religijne Moskopola.
Greckie inskrypcje w cerkwi św. Athanazego w Moskopolu. Greka stanowiła w Imperium Osmańskim język chrześcijańskich elit, a wszystkie cerkwie podlegały wtedy Patriarchatowi Konstantynopola