Opis:

Według tradycji autorem wizerunku był Łukasz Ewangelista, który miał go wykonać piętnaście lat po Wniebowstąpieniu. Nazwa ikony nawiązuje do jej początkowego przechowywania w Jerozolimie, skąd trafiła do Konstantynopola (za czasów cesarza Leona Wielkiego). Ikonie przypisuje się ocalenie miasta przed najazdem scytyjskim za panowania Herakliusza. Po tym wydarzeniu z polecenia cesarza wizerunek wystawiono w świątyni w Blachernach, gdzie pozostawała do początku X w. Wówczas przeniesiono ją do Chersonezu. Po chrzcie Rusi ikona została przekazana z Bizancjum do Kijowa, a stamtąd, po zaprowadzeniu chrześcijaństwa, do Nowogrodu[1]. Tam przez czterysta lat była otaczana kultem w soborze Mądrości Bożej, zaś za panowania Iwana Groźnego została przeniesiona do soboru Zaśnięcia Matki Bożej na Kremlu moskiewskim. W 1812, w czasie najazdu Napoleona I na Rosję, wizerunek został skradziony przez wojska francuskie i wywieziony do Paryża. Na miejscu zajmowanym w soborze przez oryginał po zakończeniu wojny znalazła się kopia[1].

Matka Boża przedstawiona na ikonie trzyma Dzieciątko Jezus na prawej dłoni, wskazując na nie lewą. Ubrana jest w czerwoną szatę. Oryginał ikony zawierał dodatkowo wizerunku apostołów otaczające Maryję - były to postacie Piotra, Pawła, Łukasza, Szymona, Filipa, Mateusza, Marka, Jakuba, Tomasza, Bartłomieja oraz męczenników Prokopa, Merkurego i Jerzego
Dane podstawowe:

Tytuł dzieła:

1

Data dzieła:

1500 r.

Kolekcja:

Opis:

adsdasd

Opis uzupełnienie:

Według tradycji autorem wizerunku był Łukasz Ewangelista, który miał go wykonać piętnaście lat po Wniebowstąpieniu. Nazwa ikony nawiązuje do jej początkowego przechowywania w Jerozolimie, skąd trafiła do Konstantynopola (za czasów cesarza Leona Wielkiego). Ikonie przypisuje się ocalenie miasta przed najazdem scytyjskim za panowania Herakliusza. Po tym wydarzeniu z polecenia cesarza wizerunek wystawiono w świątyni w Blachernach, gdzie pozostawała do początku X w. Wówczas przeniesiono ją do Chersonezu. Po chrzcie Rusi ikona została przekazana z Bizancjum do Kijowa, a stamtąd, po zaprowadzeniu chrześcijaństwa, do Nowogrodu[1]. Tam przez czterysta lat była otaczana kultem w soborze Mądrości Bożej, zaś za panowania Iwana Groźnego została przeniesiona do soboru Zaśnięcia Matki Bożej na Kremlu moskiewskim. W 1812, w czasie najazdu Napoleona I na Rosję, wizerunek został skradziony przez wojska francuskie i wywieziony do Paryża. Na miejscu zajmowanym w soborze przez oryginał po zakończeniu wojny znalazła się kopia[1].

Matka Boża przedstawiona na ikonie trzyma Dzieciątko Jezus na prawej dłoni, wskazując na nie lewą. Ubrana jest w czerwoną szatę. Oryginał ikony zawierał dodatkowo wizerunku apostołów otaczające Maryję - były to postacie Piotra, Pawła, Łukasza, Szymona, Filipa, Mateusza, Marka, Jakuba, Tomasza, Bartłomieja oraz męczenników Prokopa, Merkurego i Jerzego
Postaci, obiekty, artefakty:

Typy postaci/obiektu:

Typy postaci/obiektów towarzyszące:

Tło:

dadsa

Inskrypcje:

addsa

Cechy dodatkowe 4:

dasdas

Cechy dodatkowe 5:

adsdsa

Kontekst kulturowy i ludowy:

Według tradycji autorem wizerunku był Łukasz Ewangelista, który miał go wykonać piętnaście lat po Wniebowstąpieniu. Nazwa ikony nawiązuje do jej początkowego przechowywania w Jerozolimie, skąd trafiła do Konstantynopola (za czasów cesarza Leona Wielkiego). Ikonie przypisuje się ocalenie miasta przed najazdem scytyjskim za panowania Herakliusza. Po tym wydarzeniu z polecenia cesarza wizerunek wystawiono w świątyni w Blachernach, gdzie pozostawała do początku X w. Wówczas przeniesiono ją do Chersonezu. Po chrzcie Rusi ikona została przekazana z Bizancjum do Kijowa, a stamtąd, po zaprowadzeniu chrześcijaństwa, do Nowogrodu[1]. Tam przez czterysta lat była otaczana kultem w soborze Mądrości Bożej, zaś za panowania Iwana Groźnego została przeniesiona do soboru Zaśnięcia Matki Bożej na Kremlu moskiewskim. W 1812, w czasie najazdu Napoleona I na Rosję, wizerunek został skradziony przez wojska francuskie i wywieziony do Paryża. Na miejscu zajmowanym w soborze przez oryginał po zakończeniu wojny znalazła się kopia[1].

Matka Boża przedstawiona na ikonie trzyma Dzieciątko Jezus na prawej dłoni, wskazując na nie lewą. Ubrana jest w czerwoną szatę. Oryginał ikony zawierał dodatkowo wizerunku apostołów otaczające Maryję - były to postacie Piotra, Pawła, Łukasza, Szymona, Filipa, Mateusza, Marka, Jakuba, Tomasza, Bartłomieja oraz męczenników Prokopa, Merkurego i Jerzego

Informacje dodatkowe:

adsad
Dane właścicielskie:

Właściciel:

Instytucja przechowywująca:

Miejsce przechowywania oryginału:

Historia pochodzenia:

Według tradycji autorem wizerunku był Łukasz Ewangelista, który miał go wykonać piętnaście lat po Wniebowstąpieniu. Nazwa ikony nawiązuje do jej początkowego przechowywania w Jerozolimie, skąd trafiła do Konstantynopola (za czasów cesarza Leona Wielkiego). Ikonie przypisuje się ocalenie miasta przed najazdem scytyjskim za panowania Herakliusza. Po tym wydarzeniu z polecenia cesarza wizerunek wystawiono w świątyni w Blachernach, gdzie pozostawała do początku X w. Wówczas przeniesiono ją do Chersonezu. Po chrzcie Rusi ikona została przekazana z Bizancjum do Kijowa, a stamtąd, po zaprowadzeniu chrześcijaństwa, do Nowogrodu[1]. Tam przez czterysta lat była otaczana kultem w soborze Mądrości Bożej, zaś za panowania Iwana Groźnego została przeniesiona do soboru Zaśnięcia Matki Bożej na Kremlu moskiewskim. W 1812, w czasie najazdu Napoleona I na Rosję, wizerunek został skradziony przez wojska francuskie i wywieziony do Paryża. Na miejscu zajmowanym w soborze przez oryginał po zakończeniu wojny znalazła się kopia[1].

Matka Boża przedstawiona na ikonie trzyma Dzieciątko Jezus na prawej dłoni, wskazując na nie lewą. Ubrana jest w czerwoną szatę. Oryginał ikony zawierał dodatkowo wizerunku apostołów otaczające Maryję - były to postacie Piotra, Pawła, Łukasza, Szymona, Filipa, Mateusza, Marka, Jakuba, Tomasza, Bartłomieja oraz męczenników Prokopa, Merkurego i Jerzego

Informacje dodatkowe:

dadas
Technika i materiał:

Cechy fizyczne główne:

Materiał:

Cecha dodatkowa 1:

Cecha dodatkowa 2:

Opis artystyczny:

Według tradycji autorem wizerunku był Łukasz Ewangelista, który miał go wykonać piętnaście lat po Wniebowstąpieniu. Nazwa ikony nawiązuje do jej początkowego przechowywania w Jerozolimie, skąd trafiła do Konstantynopola (za czasów cesarza Leona Wielkiego). Ikonie przypisuje się ocalenie miasta przed najazdem scytyjskim za panowania Herakliusza. Po tym wydarzeniu z polecenia cesarza wizerunek wystawiono w świątyni w Blachernach, gdzie pozostawała do początku X w. Wówczas przeniesiono ją do Chersonezu. Po chrzcie Rusi ikona została przekazana z Bizancjum do Kijowa, a stamtąd, po zaprowadzeniu chrześcijaństwa, do Nowogrodu[1]. Tam przez czterysta lat była otaczana kultem w soborze Mądrości Bożej, zaś za panowania Iwana Groźnego została przeniesiona do soboru Zaśnięcia Matki Bożej na Kremlu moskiewskim. W 1812, w czasie najazdu Napoleona I na Rosję, wizerunek został skradziony przez wojska francuskie i wywieziony do Paryża. Na miejscu zajmowanym w soborze przez oryginał po zakończeniu wojny znalazła się kopia[1].

Matka Boża przedstawiona na ikonie trzyma Dzieciątko Jezus na prawej dłoni, wskazując na nie lewą. Ubrana jest w czerwoną szatę. Oryginał ikony zawierał dodatkowo wizerunku apostołów otaczające Maryję - były to postacie Piotra, Pawła, Łukasza, Szymona, Filipa, Mateusza, Marka, Jakuba, Tomasza, Bartłomieja oraz męczenników Prokopa, Merkurego i Jerzego

Opis artystyczny dodatkowy:

adsasddsada
Informacje o autorze:

Miejsce urodzenia:

Kraków

Miejsce śmierci:

Zakopane

Autor:

Informacje o autorze:

nieznany

Data urodzenia:

21 września 1410 r. XV w.

Miejsce urodzenia:

Kraków

Data śmierci:

22 października 1420 r. 52 w.

Miejsce śmierci:

Zakopane

Informacje o autorze:

Informacje o autorze lorem ipsum

Informacje dodatkowe o autorze:

Informacje dodatkowe o autorze  Lorem ipsum
Informacje o rekordzie:

Ostatnia modyfikacja:

26 października 2023 r.

Numer identyfikacyjny:

75
1/4
Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #