Data dzieła:
1500 r.
Opis:
Według tradycji autorem wizerunku był Łukasz Ewangelista, który miał go wykonać piętnaście lat po Wniebowstąpieniu. Nazwa ikony nawiązuje do jej początkowego przechowywania w Jerozolimie, skąd trafiła do Konstantynopola (za czasów cesarza Leona Wielkiego). Ikonie przypisuje się ocalenie miasta przed najazdem scytyjskim za panowania Herakliusza. Po tym wydarzeniu z polecenia cesarza wizerunek wystawiono w świątyni w Blachernach, gdzie pozostawała do początku X w. Wówczas przeniesiono ją do Chersonezu. Po chrzcie Rusi ikona została przekazana z Bizancjum do Kijowa, a stamtąd, po zaprowadzeniu chrześcijaństwa, do Nowogrodu[1]. Tam przez czterysta lat była otaczana kultem w soborze Mądrości Bożej, zaś za panowania Iwana Groźnego została przeniesiona do soboru Zaśnięcia Matki Bożej na Kremlu moskiewskim. W 1812, w czasie najazdu Napoleona I na Rosję, wizerunek został skradziony przez wojska francuskie i wywieziony do Paryża. Na miejscu zajmowanym w soborze przez oryginał po zakończeniu wojny znalazła się kopia[1].
Matka Boża przedstawiona na ikonie trzyma Dzieciątko Jezus na prawej dłoni, wskazując na nie lewą. Ubrana jest w czerwoną szatę. Oryginał ikony zawierał dodatkowo wizerunku apostołów otaczające Maryję - były to postacie Piotra, Pawła, Łukasza, Szymona, Filipa, Mateusza, Marka, Jakuba, Tomasza, Bartłomieja oraz męczenników Prokopa, Merkurego i Jerzego
Matka Boża przedstawiona na ikonie trzyma Dzieciątko Jezus na prawej dłoni, wskazując na nie lewą. Ubrana jest w czerwoną szatę. Oryginał ikony zawierał dodatkowo wizerunku apostołów otaczające Maryję - były to postacie Piotra, Pawła, Łukasza, Szymona, Filipa, Mateusza, Marka, Jakuba, Tomasza, Bartłomieja oraz męczenników Prokopa, Merkurego i Jerzego
Copyright:
Dane podstawowe:
Opis:
adsdasd
Opis uzupełnienie:
Według tradycji autorem wizerunku był Łukasz Ewangelista, który miał go wykonać piętnaście lat po Wniebowstąpieniu. Nazwa ikony nawiązuje do jej początkowego przechowywania w Jerozolimie, skąd trafiła do Konstantynopola (za czasów cesarza Leona Wielkiego). Ikonie przypisuje się ocalenie miasta przed najazdem scytyjskim za panowania Herakliusza. Po tym wydarzeniu z polecenia cesarza wizerunek wystawiono w świątyni w Blachernach, gdzie pozostawała do początku X w. Wówczas przeniesiono ją do Chersonezu. Po chrzcie Rusi ikona została przekazana z Bizancjum do Kijowa, a stamtąd, po zaprowadzeniu chrześcijaństwa, do Nowogrodu[1]. Tam przez czterysta lat była otaczana kultem w soborze Mądrości Bożej, zaś za panowania Iwana Groźnego została przeniesiona do soboru Zaśnięcia Matki Bożej na Kremlu moskiewskim. W 1812, w czasie najazdu Napoleona I na Rosję, wizerunek został skradziony przez wojska francuskie i wywieziony do Paryża. Na miejscu zajmowanym w soborze przez oryginał po zakończeniu wojny znalazła się kopia[1].
Matka Boża przedstawiona na ikonie trzyma Dzieciątko Jezus na prawej dłoni, wskazując na nie lewą. Ubrana jest w czerwoną szatę. Oryginał ikony zawierał dodatkowo wizerunku apostołów otaczające Maryję - były to postacie Piotra, Pawła, Łukasza, Szymona, Filipa, Mateusza, Marka, Jakuba, Tomasza, Bartłomieja oraz męczenników Prokopa, Merkurego i Jerzego
Matka Boża przedstawiona na ikonie trzyma Dzieciątko Jezus na prawej dłoni, wskazując na nie lewą. Ubrana jest w czerwoną szatę. Oryginał ikony zawierał dodatkowo wizerunku apostołów otaczające Maryję - były to postacie Piotra, Pawła, Łukasza, Szymona, Filipa, Mateusza, Marka, Jakuba, Tomasza, Bartłomieja oraz męczenników Prokopa, Merkurego i Jerzego
Postaci, obiekty, artefakty:
Typy postaci/obiektu:
Atrybuty:
Typy postaci/obiektów towarzyszące:
Tło:
dadsa
Inskrypcje:
addsa
Cechy dodatkowe 4:
dasdas
Cechy dodatkowe 5:
adsdsa
Kontekst kulturowy i ludowy:
Według tradycji autorem wizerunku był Łukasz Ewangelista, który miał go wykonać piętnaście lat po Wniebowstąpieniu. Nazwa ikony nawiązuje do jej początkowego przechowywania w Jerozolimie, skąd trafiła do Konstantynopola (za czasów cesarza Leona Wielkiego). Ikonie przypisuje się ocalenie miasta przed najazdem scytyjskim za panowania Herakliusza. Po tym wydarzeniu z polecenia cesarza wizerunek wystawiono w świątyni w Blachernach, gdzie pozostawała do początku X w. Wówczas przeniesiono ją do Chersonezu. Po chrzcie Rusi ikona została przekazana z Bizancjum do Kijowa, a stamtąd, po zaprowadzeniu chrześcijaństwa, do Nowogrodu[1]. Tam przez czterysta lat była otaczana kultem w soborze Mądrości Bożej, zaś za panowania Iwana Groźnego została przeniesiona do soboru Zaśnięcia Matki Bożej na Kremlu moskiewskim. W 1812, w czasie najazdu Napoleona I na Rosję, wizerunek został skradziony przez wojska francuskie i wywieziony do Paryża. Na miejscu zajmowanym w soborze przez oryginał po zakończeniu wojny znalazła się kopia[1].
Matka Boża przedstawiona na ikonie trzyma Dzieciątko Jezus na prawej dłoni, wskazując na nie lewą. Ubrana jest w czerwoną szatę. Oryginał ikony zawierał dodatkowo wizerunku apostołów otaczające Maryję - były to postacie Piotra, Pawła, Łukasza, Szymona, Filipa, Mateusza, Marka, Jakuba, Tomasza, Bartłomieja oraz męczenników Prokopa, Merkurego i Jerzego
Matka Boża przedstawiona na ikonie trzyma Dzieciątko Jezus na prawej dłoni, wskazując na nie lewą. Ubrana jest w czerwoną szatę. Oryginał ikony zawierał dodatkowo wizerunku apostołów otaczające Maryję - były to postacie Piotra, Pawła, Łukasza, Szymona, Filipa, Mateusza, Marka, Jakuba, Tomasza, Bartłomieja oraz męczenników Prokopa, Merkurego i Jerzego
Informacje dodatkowe:
adsad
Dane właścicielskie:
Właściciel:
Instytucja przechowywująca:
Miejsce przechowywania oryginału:
Historia pochodzenia:
Według tradycji autorem wizerunku był Łukasz Ewangelista, który miał go wykonać piętnaście lat po Wniebowstąpieniu. Nazwa ikony nawiązuje do jej początkowego przechowywania w Jerozolimie, skąd trafiła do Konstantynopola (za czasów cesarza Leona Wielkiego). Ikonie przypisuje się ocalenie miasta przed najazdem scytyjskim za panowania Herakliusza. Po tym wydarzeniu z polecenia cesarza wizerunek wystawiono w świątyni w Blachernach, gdzie pozostawała do początku X w. Wówczas przeniesiono ją do Chersonezu. Po chrzcie Rusi ikona została przekazana z Bizancjum do Kijowa, a stamtąd, po zaprowadzeniu chrześcijaństwa, do Nowogrodu[1]. Tam przez czterysta lat była otaczana kultem w soborze Mądrości Bożej, zaś za panowania Iwana Groźnego została przeniesiona do soboru Zaśnięcia Matki Bożej na Kremlu moskiewskim. W 1812, w czasie najazdu Napoleona I na Rosję, wizerunek został skradziony przez wojska francuskie i wywieziony do Paryża. Na miejscu zajmowanym w soborze przez oryginał po zakończeniu wojny znalazła się kopia[1].
Matka Boża przedstawiona na ikonie trzyma Dzieciątko Jezus na prawej dłoni, wskazując na nie lewą. Ubrana jest w czerwoną szatę. Oryginał ikony zawierał dodatkowo wizerunku apostołów otaczające Maryję - były to postacie Piotra, Pawła, Łukasza, Szymona, Filipa, Mateusza, Marka, Jakuba, Tomasza, Bartłomieja oraz męczenników Prokopa, Merkurego i Jerzego
Matka Boża przedstawiona na ikonie trzyma Dzieciątko Jezus na prawej dłoni, wskazując na nie lewą. Ubrana jest w czerwoną szatę. Oryginał ikony zawierał dodatkowo wizerunku apostołów otaczające Maryję - były to postacie Piotra, Pawła, Łukasza, Szymona, Filipa, Mateusza, Marka, Jakuba, Tomasza, Bartłomieja oraz męczenników Prokopa, Merkurego i Jerzego
Informacje dodatkowe:
dadas
Technika i materiał:
Cechy fizyczne główne:
Materiał:
Cecha dodatkowa 1:
Cecha dodatkowa 2:
Opis artystyczny:
Według tradycji autorem wizerunku był Łukasz Ewangelista, który miał go wykonać piętnaście lat po Wniebowstąpieniu. Nazwa ikony nawiązuje do jej początkowego przechowywania w Jerozolimie, skąd trafiła do Konstantynopola (za czasów cesarza Leona Wielkiego). Ikonie przypisuje się ocalenie miasta przed najazdem scytyjskim za panowania Herakliusza. Po tym wydarzeniu z polecenia cesarza wizerunek wystawiono w świątyni w Blachernach, gdzie pozostawała do początku X w. Wówczas przeniesiono ją do Chersonezu. Po chrzcie Rusi ikona została przekazana z Bizancjum do Kijowa, a stamtąd, po zaprowadzeniu chrześcijaństwa, do Nowogrodu[1]. Tam przez czterysta lat była otaczana kultem w soborze Mądrości Bożej, zaś za panowania Iwana Groźnego została przeniesiona do soboru Zaśnięcia Matki Bożej na Kremlu moskiewskim. W 1812, w czasie najazdu Napoleona I na Rosję, wizerunek został skradziony przez wojska francuskie i wywieziony do Paryża. Na miejscu zajmowanym w soborze przez oryginał po zakończeniu wojny znalazła się kopia[1].
Matka Boża przedstawiona na ikonie trzyma Dzieciątko Jezus na prawej dłoni, wskazując na nie lewą. Ubrana jest w czerwoną szatę. Oryginał ikony zawierał dodatkowo wizerunku apostołów otaczające Maryję - były to postacie Piotra, Pawła, Łukasza, Szymona, Filipa, Mateusza, Marka, Jakuba, Tomasza, Bartłomieja oraz męczenników Prokopa, Merkurego i Jerzego
Matka Boża przedstawiona na ikonie trzyma Dzieciątko Jezus na prawej dłoni, wskazując na nie lewą. Ubrana jest w czerwoną szatę. Oryginał ikony zawierał dodatkowo wizerunku apostołów otaczające Maryję - były to postacie Piotra, Pawła, Łukasza, Szymona, Filipa, Mateusza, Marka, Jakuba, Tomasza, Bartłomieja oraz męczenników Prokopa, Merkurego i Jerzego
Opis artystyczny dodatkowy:
adsasddsada
Informacje o autorze:
Autor:
Informacje o autorze:
nieznany
Data urodzenia:
21 września
1410 r.
XV w.
Miejsce urodzenia:
Kraków
Data śmierci:
22 października
1420 r.
52 w.
Miejsce śmierci:
Zakopane
Informacje o autorze:
Informacje o autorze lorem ipsum
Informacje dodatkowe o autorze:
Informacje dodatkowe o autorze Lorem ipsum
Informacje o rekordzie:
Ostatnia modyfikacja:
26 października
2023 r.
Numer identyfikacyjny:
75